Siirry sisältöön

Palvelut

Ajoneuvojen optimoinnit

Olemme Lisäätehoa.fi ohjelmien virallinen jälleenmyyjä .
Ohjelmat ovat suomalaista osaamista, joka on erittäin korkealla tasolla.
Pystymme tarjoamaan autoosi parhaan mahdollisen optimoinnin.

Me luemme asiakkaan ajonevosta alkuperäisen ohjelman, lähetämme sen muokattavaksi asiakkaan toiveiden mukaiseksi. Lataamme muutetun ohjelman autoon ja lopuksi asiakas koeajolla toteaa muutokset.

Ohjelmat teemme tyytyväisyys takuulla.

Kaikki normaalit ohjelmat on kehitetty toimimaan vakiokuntoisessa autossa ja säilyttämään valmistajan tason luotettavuus sekä alkuperäiset huoltovälit.

Ohjelmat eivät ylitä vaihteiston tai moottorin turvallista käyttörajaa. Jokainen ohjelma tehdään ajoneuvokohtaisesti sen ominaisuudet huomioiden. Vuosikatsatuksessa tarkastettavissa asioissa teho-ohjelmoitu auto ei eroa alkuperäisestä millään tavalla.

Katso alla olevasta linkistä suuntaa antava ajoneuvosi optimointi potentiaali. Monen ajoneuvon kohdalla pystymme myös tarjoamaan normaalia tehotasoa suurempia lukuja.

Ajoneuvohaku

EGR off/ DPF off/ Adblue yms. ohjelmoinnit ovat myös mahdollisia teho-ohjelmoinnin yhteydessä tai erikseen.

Optimointi, chiptuning ja lastutus tarkoittavat samaa asiaa: moottorin ohjausyksikön uudelleen ohjelmointia,
jolla parannetaan moottorin tehoa ja vääntöä.

Ajoneuvojen valmistajat joutuvat aina tekemään kompromisseja päästöjen ja erilaisten käyttöolosuhteiden vuoksi.
Tämän vuoksi ajoneuvo on mahdollista optimoida tuottamaan enemmän tehoa ja vääntöä alkuperäisiä säätöarvoja muuttamalla.

Nykyisissä diesel-moottoreissa on tiukkojen päästövaatimusten vuoksi usein hyvin kapea käyttöalue.
Tehon ja väännön tuottoa rajataan usein vain siksi, että saadaan autosta tehtaalla mitattavat päästöt mahdollisiman pieniksi ja tätä kautta uuden auton verotusta pienemmäksi.

Kun optimoinnilla vääntöä lisätään alakierroksille, myös käyttöalue paranee hurjasti ja tästä johtuen usein myös polttoaineenkulutus laskee, sekä todelliset ajon aikaiset päästöt laskevat pienemmän kulutuksen ansiosta.

Auton ajettavuus muuttuu huomattavasti mukavammaksi, kun vaihteen vaihdot vähenevät lisääntyneen väännön johdosta.
Myös ohituskiihtyvyys paranee lisääntyneen tehon ansiosta isommilla kierroksilla.

On olemassa muutama eri vaihtoehto kuinka ajoneuvon moottorinohjain voidaan uudelleen ohjelmoida.
Ohjelma sijaitsee moottorin ohjaimen piirilevyllä olevalla muistipiirillä.
Muistipiiriltä kopioidaan alkuperäinen tiedosto joka muutetaan ja uudelleen kirjoitetaan alkuperäisen ohjelman päälle.

Vanhemmissa moottorinohjaimissa muistipiirit eivät olleet uudelleen ohjelmoitavissa ja niiden kohdalla joudutaan koko muistipiiri vaihtamaan. Sen sijaan nykyisissä moottorinohjaimissa muistipiirit ovat uudelleen ohjelmoitavissa. Se, kuinka tiedosto saadaan luettua ja ohjelmoitua, vaihtelee hyvin paljon ajoneuvoissa malli- ja merkkikohtaisesti.

OBD-ohjelmointi tarkoittaa diagnostiikkapistokkeen kautta ohjelmoitavia ajoneuvoja.

Se on helpoin ja yksinkertaisin tapa tehdä optimointi. OBD-ohjelmointi tehdää siihen tarkoitetulla ohjelmointikaapelilla sekä oikella protokolalla ajoneuvossa.

OBD-portista ohjelmointi ei kuitenkaan aina ole mahdollista ja silloin moottorinohjain joudutaan irroittamaan ajoneuvosta, sekä avaaman se ja tekemään ohjelmointi piirilevyllä olevista ohjelmointinastoista BDM-ohjelmointilaitteella.

Jossain malleissa tämäkään ei ole mahdollista ja muistipiiri joudutaan irroittamaan piirilevyltä ja ohjelmoimaan se erillisellä ohjelmointilaitteella.

EGR-venttiili ohjaa osan pakokaasuista takaisin imuilman sekaan ja uudelleen sylintereihin. Pakosarjasta lähtee yleensä putki joka menee imusarjaan ja tässä välissä on egr-venttiili mitä moottorinohjain ohjaa. Tällä pakokaasun takaisin kierrätyksellä pyritään pienentämään NOx-päästöjä.

Näitä päästöjä syntyy eniten suurella kuormituksella, mutta EGR-venttiiliä ei voida kuitenkaan silloin käyttää, joten suurta hyötyä tästä järjestelmästä ei saada. Kierrätys on käytössä ainoastaan osakaasulla ja pienillä kierroksilla.

Kierrätetty pakokaasu syrjäyttää palamiskelpoista ilmaa moottorista, alentaen sen tuottamaa tehoa, ja nostaen polttoaineen kulutusta.

Tämän järjestelmän suuret haitat tulevat ilmi, kun tämä takaisin kierrätetty likainen pakokaasu kerääntyy imujärjestelmään tukkien ajan mittaan imukanaviston. Myös itse egr-venttiili saattaa jumittua ja jäädä vuotamaan. Tästä usein seuraa tehojen vähentyminen,sekä myöhemmin vikavalon syttyminen mittaristoon. Ongelmia saattaa alkaa esiintymään jo 150000km ajetuissa diesel-moottoreissa.

EGR-venttiilin toimintaa voidaan muuttaa moottorinohjainlaitteen parametreja muuttamalla.

Venttiilin käytöstä pois ohjelmointi on mahdollista mutta auto ei ole päästönormien mukainen muutoksen jälkeen.

Hiukkassuodatin sijaitsee diesel-ajoneuvon pakoputkessa ja se on pakollinen vm. 2007 ja uudemmissa diesel-autoissa.

Suodattimen tarkoituksena on kerätä pakokaasuista nokea ja polttaa sen sisältämät epäpuhtaudet tuhkaksi.

Siitä johtuvat viat ovat hyvin yleisiä. Suodatin on erittäin vikaherkkä ja tukkeutuu helposti. Tällöin moottori menettää suuren osan tehoista, jopa niin, että ajoneuvolla ajaminen on mahdotonta.

Osan korjaaminen on myös erittäin kallista. Suodatin vaatii toimiakseen puhtaaksipolton aika ajoin. Tämä toimenpide on automaattinen ja lisää aina kulutusta.

DPF-suodatin voidaan usein ohjelmoida pois käytöstä mutta auto ei ole päästönormien mukainen muutoksen jälkeen.

Moottorinohjainten säätötyöt, asennukset ja korjaukset

Meillä on yli 10 vuoden kokemus Megasquirt moottorinohjaimista.
Ei ole väliä oletko sen itse asentanut tai joku muu, turbo tai vapari,
säädämme, korjaamme ja asennamme kaikki Megasquirt-pohjaiset moottorinohjaimet.

Voimme tehdä toiveidesi mukaisen pelkän Megasquirt-ohjaimen tai vaihtoehtoisesti alusta alkaen asennuksen ajoneuvoosi ja säädöt tehopenkissä.

Meidän kautta saat myös kaikki moottorin ohjaukseen tarvittavat komponentit: puolat, suuttimet, anturit, mittarit, yms. Monen vuoden ja erilaisten moottoreiden tuoman kokemuksen pohjalta osaamme valita oikeat komponentit sinun projektiisi. Tämä säästää rahaa ja aikaa, kun osia ei tarvitse uusia parempiin huonon toimivuuden takia.

Säädämme 2-veto autot omassa napadynossa ja 4-veto autot jarrullisessa rulladynossa. Auto voi olla etu-, taka- tai neliveto.

Megasquirt on alunalkaen suunniteltu edulliseksi diy-henkiseksi bensiinimoottorinohjaimeksi.

Alkuvaiheissa sillä pystyttiin ohjaamaan vain polttoaineen syöttöä,
mutta hyvin nopeasti ohjelman kehityttyä myös sytytystä
ja tänäpäivänä hyvin paljon muutakin, mitä voi kuvitella tarvitsevan bensamoottorissa.

Ominaisuuksia verrattaessa Megasquirt on erittäin edullinen muihin kaupallisiin tuotteisiin nähden.

Yleistietoa

Megasquirt on ajan saatossa kehittynyt ja tarjolla on eri hintaisia ja ominaisuuksilla olevia ratkaisuja.

Prosessoreita on muutama eri versio: MS1, MS2 ja MS3.
Mitä isompi numero sen uudempi sekä ominaisuuksiltaan parempi.

Myös piirilevy versioita löytyy erilaisia: V2.2 , V3.0 , ja V3,57.
Näissäkin pätee pääpiirteittäin sama periaate, eli isompi parempi.
Löytyy myös Microsquirt levy mikä on erittäin pieni MS2-prosessoriin perustuva moduuli.
Saatavilla on valmiiksi kasattua Megasquirttia,
plug and play -versioita tai diy-henkiselle löytyy myös rakennussarjoja,
missä lähdetään etenemään osien tinailusta piirilevylle.

Megasquirt on erittäin muokkautuva ja on mahdollista sovittaa toimimaan hyvin usein moottorin alkuperäisillä komponenteilla tai millä tahansa yleismallin osilla.

Ohjelma, millä Megasquirttia säädetään on TunerStudio.
Tällä ohjelmalla hoidetaan kaikki asetusten laitto, sekä karttojen säätö.

MegaLogViewer on datalogin tutkimiseen suunniteltu ohjelma

Ota rohkeasti yhteyttä, niin katsotaan kuinka voimme auttaa.

Ota yhteyttä